Pieter Van Puyvelde is Belgisch Kampioen Orgeldraaien 2010

Pieter Van Puyvelde uit Hamme (provincie Oost-Vlaanderen) is vandaag Belgisch kampioen Orgeldraaien geworden. Hij trad aan met een Prinsen-orgel. De publieksprijs ging naar Robby Peeters uit Westerlo.

Naar schatting drieduizend mensen woonden vandaag de 5e editie van het Open Belgisch Kampioenschap Orgeldraaien bij in het stadscentrum van Dendermonde. Twintig deelnemers – uit zes Belgische provincies – namen deel aan het kampioenschap. Het was uiteindelijk Pieter Van Puyvelde uit Hamme, die als kersvers Belgisch kampioen de wisselbeker Geert Hoste voor twee jaar mee naar huis mag nemen.

De publieksprijs werd toegekend aan Robby Peeters uit Westerlo. Hij kreeg veruit het grootste aantal SMS-stemmen achter zijn naam.

De juryleden van dienst waren Marc Van Boven, Katrien Mannaert, Luc Mannaert, Daniël Debie, Rudy Nijs en Bert Kruismans. De jury had aandacht voor verschillende aspecten zoals o.a. het muzikaal repertoire, de esthetiek en de mechaniek van het orgel en het voorkomen van de orgelspeler.

Dit jaar werd het Open Belgisch Kampioenschap Orgeldraaien georganiseerd door het stadsbestuur van Dendermonde en vzw Mechamusica. MechaMusica is de vzw die draaiorgelspelers, fabrikanten en liefhebbers van allerhande automatisch spelende muziekinstrumenten in België verenigt, De vereniging heeft als doel om de belangstelling voor en de instandhouding van draaiorgels te stimuleren.

Het Open Belgisch Kampioenschap Orgeldraaien werd voor het eerst ingericht in 2004 onder de auspiciën van Geert Hoste. De cabaretier is zelf een groot draaiorgelliefhebber. De wisselbeker die de titelvoerende Belgische kampioen mee naar huis mag nemen draagt dan ook zijn naam. ‘Open’ betekent dat zowel particulieren als professionele draaiorgelspelers aan het kampioenschap kunnen deelnemen. Steden en gemeenten, die interesse hebben om in 2012 het Open Belgisch Kampioenschap Orgeldraaien te organiseren, kunnen zich nu al kandidaat stellen bij MechaMusica.
www.draaiorgel.be

Officiële uitslag Open B.K. Orgeldraaien 2010:

Kampioen van België: Pieter Van Puyvelde

Kampioen van Vlaanderen: Alberic Godderis